Sedih sangat rasa hati ni terpaksa tinggalkan ibu beraya di KL...dah puas aku ajak, dia kata "Takpe...Ibu raya sini je...hang gi sorang....hadap semuanya sendiri yeee....buat perangai kite je...SABAR...."

Sabar ke aku??? huhuhuuuuu....tak tau la macam ne rasa beraya umah mertua ni...pertama kali aku raya tanpa Ibu....sian Ibu dari aku berusia 17 tahun sampai la tahun lepas aku berusia 26, Ibu beraya berdua sahaja ngan aku....pelikkan??? jangan tanya kenapa sbb Ibu hanya ada 3 orang anak dan kesemuanya anak perempuan, aku yang bongsu...kakak sulungku tiap2 tahun beraya di Kedah, dah tahun ke 13....kakak ke2 ku akan datang pada malma raya dan tengahari raya pertama selepas ke kubur arwah pak mertua ngan anak ke2 nyaaa.... emmm...syurgakan bawah tapak kaki suami, so tapak kaki Ibu tinggal kenang2an jeee

Emm...mati kutu aku sbb Ibu tak nak ikut....macam ne aku nak raya takde Ibu ni..walaupun dah ada suami, tapi dia masih baru dalam hidupku..Ibu dah 27 lebih jadi Ibu aku....walaupun kitorang anak beranak ni kejap gaduh, kejap baik, kejap peluk, kejap tolak2 hahahahahaa....tapi Ibu...tetap Ibu!!! takkan leh sama dengan org lain...takkan leh ganti ngan org lain....

Kalau aku marah atau terasa ati dengan Ibu mesti lama..tapi Ibu tak sampai 10 minit dah ok mesti dia tegur gak aku yang macam2 ni...itulah IBU/MAK/MAMA/MUMMY/MEK/ENCIK atau apa2 je gelaran untuk seorang Ibu di dunia ni...sabar dengan karenah anak-anak....

Tapi alasan utama aku, aku sian kat Ibu........malam raya tiada anak menantu dan cucu2 dgnnya...pagi raya lagi laaaa....apa dia rasa bila dengar "Takbir" ye.....Ya Allah....apa Ibu makan yeee...bulan Ramadhan ni Ibu sibuk menjahit tempahan baju orang...biasanya bab2 masak aku laaa....untuk raya aku gak jadi Chef, Ibu cuma makan jeeee....haaa....aku yang kemas rumah, sediakan kuih raya, keluarkan pinggan & gelas untuk tetamu, isikan duit raya, gosok baju raya.....tapi tahun ni???

Adek (akak ke2 aku) cakap dia akan datang malam raya tgk apa2 patut n tinggalkan lauk2 raya yang dah siap masak, esok tghari dia datang lagi....takpe la sekurang2 nya dia dah buat yang termampu...tapi masa Adek takde??? Kesian Ibu....

Maaf ye Bu, orang kena raya rumah Harris...kitorang take turn..Harris dah banyak kali ajak ibu sekali tapi Ibu tak nak....mak mertua orang, tok nenek Harris pun dah pelawa tapi Ibu tak nak....orang tau ibu penat sebulan tak cukup tido mesti ibu nak tido kaw-kaw tapi orang tak sampai ati dan orang terpaksa pergi...

(Singgah lahh ke blog "mommy aqish" under suami derhaka....) bukan nak salahkan sesiapa pun di dunia ni cuma kadangkala kite kena pikir macam ne rasa raya tanpa ibubapa....tanpa suami/isteri...dan yang paling sedih ada anak menantu dan cucu tapi tak dapat peluang beraya bersama...emmmmm sedihkan..bayangkan kalau kita jadik seperti tu, agak2 nak nyorok bawah meja ke dalam tong beras??? Fikir-fikirkan laaaaa

2 Lovely Comments:

  1. AQisH says:

    alahai sedihnyer sob sob..apa pun hati ibu mana yg tak terusik cuma takmo tunjukkan jer..mesti dia ada alasan tersendiri kenapa nak menyendiri..doakan saja yg elok² utk insan yg bernama IBU;-)

    ma kaceh ler sempat promote blog akak yer :-D

  1. huhuuhuuuu....sob sob sob....
    walau ape2 pun, ibu tetap ibu....mesti sesuatu yg dia wat ada sbb kan

    no hal promote..mekasih gak sbb setiap cito aku ko je yg tak penah miss komen heheheh

    TQVM

Hi There....

Everyone has his/her day and some days last longer than others and here's my stories.....

WELCOME n ENJOY UrSelf! :)

My Followers

CBox